12 Mac 2012

::Jom stUdy::



..salam minggu study..

..minggu depan da start final exam..

..good luck untuk kawan2 seperjuangan..


belajar..belajar..belajar

tapi kenapa ye tak masuk2 gak dalam kepala even study sepanjang malam sampai lebam..

kenapa ek?..

okey la..miss nak bagi tip2 yang boleh mendatangkan kontervesi konsentrasi untuk study



ikhlas dan doa adalah usaha
sebelum kita mulakan study yang penting kita kena betulkan niat kita dulu..jangan hanya study untuk exam..tapi study untuk kegunaan sepanjang hidup kita..mulakan study dengan berdoa semoga dilapangkan dada untuk memahami ilmuNya..amin


waktu yang sesuai
lain orang lain caranya..ada orang lebih selesa study lepas waktu subuh..ada orang pula lebih suka study semasa semua orang ngah tidur berdenggur..stay up la kata kan..


suasana persekitaran
kalau tak boleh study dalam suasana bising, jangan la duk nepek study depan televisyen..belajarlah kat dalam bilik ataupun nak lebih selamat pergi naik library..duduk la kat dalam tuh sampai lebam..tapi jangan pula pergi duk online ye..

study group
bagus gak belajar melalui study group nie..kita dapat bertukar pendapat masing2 mengenai sesuatu perkara..sekali gus membuatkan kita faham tentang perkara tersebut..kadang2 kita akan teringat apa yang partner study group bincangkan dalam paper.. betul tak?

nota ringkas
buat nota yang ringkas sebagai rumusan topik2 yang diulangkaji..selain dapat memudahkan mengingati fakta, ia juga dapat mengelakkan kebosanan mengadap buku2 yang tebal2 tuh..nota ringkas penting di saat2 akhir sebelum exam..

take five
jangan terlalu memaksa kalau da tak boleh nak tumpukan perhatian..ambil masa sekejap untuk bancuh milo tak pon kopi kan dah cukup untuk hilangkan mengantuk..lakukan renggangan atau sebarang aktiviti yang boleh menyegarkan semula..tapi take five jangan lebih2..

oke la mungkin ini je yang sya nak share dengan korang..bagi yang nak exam final tuh gud lak taw..

jom study!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila la komen..