21 April 2012

kenapa tak takutkan tak pakai tudung kepala?...


kisah topi keledar kan kakak



seorang budak kecil bertanya pada seorang kakak..

"kak!"sapa budak itu kepada kakak yang sedang menyarungkan topi keledar di kepalanya..

"ya dik.."jawabnya..

budak kecil itu bertanya lagi..."kak, kenapa kakak pakai topi keledar tuh?.."

jawab kakak tersebut.."undung-undang suruh pakai dik..kalau tak pakai nanti takut kena saman je.." 

"lagipun untuk keselamatan dik..kalau berlaku kemalangan kepala kita akan selamat!"..kakak itu memberitahu dengan penuh keyakinan..

adik tuh bertanya lagi.."kak, kenapa tak takutkan tak pakai tudung kepala?..undang2 Allah suruh perempuan pakai tudung..lagipun kakak tak takut ke keselamatan kepala kakak?..di akhirat nanti kena bakar kalau tak pakai tudung.."

kakak tuh tersenyum dan terpinga2 sambil memulas minya motor yang dinaikinya..sambil memikirkan kata2 adik kecil tuh...


hmmm..budak kecil pon tahu dan pandai menasihatkan kakak tentang tudung..mendalam sungguhkan cerita kat atas nie..tapi tuh la realiti sekarang..undang2 dunia ditakut tapi undang2 Allah tak mahu ikut...

sekarang nie ramai sangat perempuan yang 'pemurah' dan suka dedah sana sini..ada yang pakai tudung tapi dalam masa yang sama berpakaian ketat ngan sendat..sebab tuh mudah sangat orang lelaki terCUCI mata..hikhik..

ada ustaz pernah cakap perempuan yang mendedahkan aurat nie 2kali ganda dosa daripada orang yang melihatnya..sebab kalau perempuan tuh tak membuka aurat, mesti lelaki tuh tak nampak..bayangkan lah kalau penyanyi macamana..beribu2 orang dapat dosa sebab tengok aurat dia yang terdedah...nauzubillah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

sila la komen..