2 May 2012

::TaugeH::




mesti ramai suka makan taugeh..nak pula campur dalam char kuey teow..hmmm rangupnye..tapi nak beli taugeh tuh kene buat eksperimen dulu la..

beli sikit..tapi jangan makan dulu sebaliknya simpan untuk 3 hari..pastu cuba bau taugeh tuh lepas 3 hari macamana..dan kalau boleh beli taugeh yang puteh berseri tuh..

keputusan yang mungkin boleh didapati..
lepas 3 hari bau taugeh tuh hancing semacam..bermakna taugeh tuh disiram dengan urine aka air krncing..dan urine tuh la jugak menyebabkan kaler putih berseri..kalau nak tahu taugeh keluaran bumiputera senang jer..kaler dia macam kekuningan sikit dan cepat layu serta kurang rangup..sebabnya langsung tak guna urine sebagai baja..

kenapa taugeh yang menjadi mangsa?..
sebabnya taugeh nie sejenis pokok menyimpan air siraman bulat2 terus dalam batangnya..tak seperti sayuran lain iaitu sayur-sayuran berdaun hijau yang mengalami fotosintesis semasa proses penyerapan baja atau dalam erti lainnya air siraman masuk ke tanah dulu barulah akar akan menyerap dan proses fotosintesis berjalan untuk penyerapan zat2 dari baja..

tak macam taugeh dia menyerap terus apa yang kita siram sebab pertumbuhan tumbesaran bukan secara fotosintesis..tuh sebabnya kalau simpan dalam masa 3 hari bau dia wangi semacam..

so bagitahu la kat sedara mara, jiran tetangga, kawan kengkawan pasal nak mengenal taugeh2 hancing  dengan taugeh2 bumiputera..

2 comments:

  1. ISH BETOL KE PE YG EMY BACE?? SEBAB EMY NI PENCINTA TAUGEH TAW...SEDAP TU...HEHEHEHEE....

    ReplyDelete
  2. yup dear..fqa da try da..cuba emy wat eksperimen gak..

    ReplyDelete

sila la komen..