11 June 2013

Ahhh.. Sedapnya!

Bismillahirahmanirrahim..
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatu..

Hah.. Jangan fikir yang bukan-bukan!.. Tu cuma satu ungkapan lega selepas menggaru. Apahal menggaru pulak?.. Kali ini fqa nak dedahkan macamana rasa gatal boleh timbul kat kulit korang..
Gatal
gatal adalah satu rasa sensasi yang biasa terjadi kat area kulit. Rasa ini boleh menyebabkan korang teringan sangat nak menggaru. Gatal ini datang tak kira masa atau tempat. Kadang2 tu, sampai seluruh badan habis gatal. Gatal pun kira sejenis penyakit jugak tau..kalau kena, bukan orang je...binatang pon boleh jadi tension tak tentu hala!

Menggaru
korang sebenarnya tidak digalakkan menggaru tempat yang gatal. Sebabnya, takut nanti kulit tu koyak pastu senang pulak dijangkiti kuman. Sebaiknya korang dinasihati supaya mendapatkan antipuritic iaitu sejenis ubat yang boleh menghilangkan rasa gatal. Ubat nie korang boleh dapat kat kedai2 farmasi yang berhampiran.
*contoh antipuritic

Elakkan Rasa Gatal2
~amalkan mandi dengan campuran air panas
~sabun seluruh badan masa tengah mandi
~gunakan lotion pelembut@ pelembab kulit
~jangan garu kalau kulit terasa gatal, sebaliknya sapu je antipuritic

Fakta Gatal
~olive oil telah dibuktikan mampu mengurangkan rasa gatal pada kulit
~gatal juga dikenali sebagai Pruritus
paku pakis, kunyit dan madu dipercayai dapat menguragkan rasa gatal pada kulit

sekian dari dokter fqa..

No comments:

Post a Comment

sila la komen..